Ny Focus ser hullerne i vejen før du gør
Vejhuller er et stort problem på mange europæiske veje. De er både ubehagelige at køre over, men de kan også ødelægge din bil. En ny teknologi i den spritnye Ford Focus kan opdage vejhuller før du selv gør.
Huller i vejen er på tværs af Europa et stort problem. Det er kun er blevet værre i år på grund af arktiske vinde, der er strøget over det Europæiske kontinent og dermed været årsag til mange revner i vejbanen.
Revner i vejbanen og vejhuller gør ikke kun køreturen ubehagelig. Hårde stød med vejhullerne kan skade din bils undervogn, affjedring, dæk eller være skyld i en helt fjerde mekanisk skade – og det kan blive en dyr reparation.
Nu kan du undgå de dyre regninger forårsaget af vejhuller. I den nye Ford Focus introduceres nemlig et innovativt system, der kan opdage vejhuller. Systemet opdager hvis et hjul ryger i et vejhul og justerer affjedringen, så hjulet ikke falder så langt ned i hullet.
Da hjulet ikke falder langt ned i vejhullet, rammes modsatte side at vejhullet ikke med samme kraft, som hvis hjulet røg helt ned. Den bagerste affjedring justeres hurtigere, idet forreste affjedring sender et advarselssignal, så snart et vejhul rammes. Alt det sker på et splitsekund – helt uden førerens indgriben.
”Vores ingeniører leder altid efter nogle af verdens mest barske veje, for at teste affjedringen til grænsen, men i den seneste tid har vi opdaget, at de veje har fundet os,” fortæller Guy Mathot, Ford Focus Vehicle Dynamics Supervisor. ”Vejhuller er et stort problem for bilister og det forsvinder ikke i den nærmeste fremtid. Med vores avancerede affjedringsteknologi i den helt nye Ford Focus, har vi reduceret stødet fra vejbump”.
Systemet i den helt nye Ford Focus er en del af bilens Continuously Controlled Damping-teknologi, der overvåger bilens affjedring, chassis, styringsinput og bremseinput hvert 2. millisekund, for at give den mest jævne oplevelse på ethvert underlag.
Fords affjedringssystemer udvikles på en speciel vej ved Fords testcenter i Belgien. Vejen består af nogle af verdens værste vejhuller. Fords ingeniører videreudvikler affjedringssystemerne med tests på diverse offentlige veje i Europa mens belastningerne overvåges med udstyr, der minder om det, der bruges til at overvåge jordskælv.
Foto og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter.
Nyheder og events
-
I dag kørte den nye Ford Explorer over målstregen i Nice efter en rejse gennem…
-
Fords nye elbil: Ford Explorer er en klar danskerfavorit med priser fra 299.990 kr.
Fra i dag er det muligt at bestille den nye Ford Explorer. Med en imponerende… -
Ford Pro hylder de hårdtarbejdende selvstændige virksomhedsejere
De findes overalt. I små og store byer kører selvstændige virksomhedsejere hver… -
Ford Transit Custom MS-RT og Ranger MS-RT gør arbejdsdagen ekstra sjov
Ford Pro har i dag afsløret Fords eksklusive serie af varebiler under mærket… -
Ny Ford Puma er klar til fremtiden
Ford Puma kommer nu i et nyt og lækkert design med seneste teknologi, der tager… -
Ny Transit Connect PHEV kan køre op til 110 km på ren el
Den nye Ford Transit Connect får sat strøm til, når den inden længe lanceres… -
Ford er klar med tre lynhurtige biler til 24-timers løb
Sæsonen for motorløb sparkes i gang i denne weekend med det internationale 24-timers… -
Nye Transit Custom kan nu opleves hos Bin2Bil
Vi har fået den nye Transit Custom i vores butikker ! Kom forbi Bin2Bil Holbæk,… -
Fords nye Transit Courier har fået vokseværk
Den helt nye Transit Courier er landet og bliver nu leveret til Fords første… -
Fie er Fords første kvindelige Master Tekniker
I går færdiggjorde Fie Dissing, som den første kvinde i Danmark, uddannelsen… -
Dansker-favoritten, Ford Kuga Plug-in Hybrid, står endnu stærkere med nyt design
Den populære PHEV, Ford Kuga Plug-In Hybrid, har fået et omfattende facelift… -
Ford Danmarks ukronede konge abdicerer og takker af efter 52 år
Fords danske eftermarkedschef, Erling Kaas, har efter 52 års tro tjeneste i…